Typy osvětlení
Kvalitně osvětlené kolo, je vybavené předním, bočním a zadním osvětlením. Díky tomu vaše kolo dobře uvidí ostatní motoristé i chodci. Při jízdě mimo hlavní tahy, kde chybí veřejné osvětlení, je výkonný světlomet nutností.
Přední světlomety
Doba běžných žárovek je nenávratně pryč. Vystřídaly je LED diody. Všeobecně platí, že čím dražší světlomet je, tím vyšší svítivostí disponuje. Tu poznáte podle hodnoty Lumenů (lm). Pro jízdu na zpevněných cyklostezkách stačí výkon kolem 200lm. Na lesní stezku doporučujeme alespoň 300lm. Tyto světlomety jsou běžně vybavené dobíjecími akumulátory. Novinkou na trhu, jsou CREE světlomety. Jejich svítivost snadno dosahuje 1000-2000lm. Vysokou energetickou náročnost je často nutné řešit externím zdrojem. Ten je obvykle montován suchým zipem k rámu.
Přední a zadní bezpečností osvětlení
Plní především výstražnou funkci ostatním účastníkům provozu. Nejčastěji jde o typické „blikače“. Na rozdíl od předních světlometů jsou častěji poháněné tužkovými bateriemi a namontujete ho pod sedlo. Světla můžete koupit také v sadách, složených z přední, i zadní lampy.
Kterých parametrů si všímat
Při výběru je dobré sledovat několik zásadních vlastností. Světlo by mělo disponovat LED diodami. Sledujte i počet Lumenů a šířku světelného kuželu.
LED diody
Většina dnešních světel je vybavena LED diodami. Jejich předností je vysoká účinnost a nízká energetická náročnost.
Počet Lumenů
Lumen je hlavní jednotkou světelného toku. Jednoduše - čím více Lumenů, tím více světla. Jejich hodnotu uvádíme u každé svítilny v naší nabídce.
Kužel světla
Při častých vyjížďkách na silnicích s pouličními lampami, doporučujeme přední svítilnu s úzkým kuželem světla. Na neosvětlené cesty jsou vhodnější široká světla pro lepší periferní vidění.
Způsoby montáže světel
Montáž na přilbu
Běžně se přední osvětlení montuje na řídítka, nicméně stále více cyklistů preferuje osvětlení na přilbě. Případně můžete zvážit kombinaci obojího. Nespornou výhodou je snadná změna směru světla otočením hlavy.
Montáž na řídítka
Nejčastější způsob osvětlení cesty před cyklistou. Uchycení na řídítka je většinou řešené klik-fix systémem. Díky němu lze světlo snadno vyjmout. Na řídítka někteří cyklisté montují i přední blikače. Obě varianty u moderních světlometů nezaberou příliš místa. Uchycení blikačů je často řešené gumovým klipem, který přes řídítka stačí natáhnout. Jiné jsou montované klasicky šroubem.
Boční osvětlení (odrazky)
Nejčastěji je naleznete ve výpletu kol. Odrazky jsou podceňovaným druhem osvětlení a ve výpletu díky pohybu kol zajišťují vysokou viditelnost cyklisty, při nasvětlení ze strany.
Zadní blikače
Nejčastěji montované na sedlovce jako zadní výstražné světlo. Výjimečně jsou umístěné na nosičï.
Nabíjecí, nebo na baterie?
Nabíjecí systémy jsou vybavené lithium-iontovými bateriemi. Ty vydrží až 500 nabíjecích cyklů. Dá se tedy tvrdit, že jde o ekologickou a úspornou variantu. Navíc nabíjecí akumulátory udrží stejnou intenzitu světla po celou dobu nabití. U svítidel na alkalické baterie světlo pomalu slábne. Nabíjecí svítidla jsou vybavena ukazatelem zbytkové energie.
Nabíjení světel zajišťuje USB adaptér. Lithium-iontové baterie se vyznačují dlouhou životností, nízkou hmotností a netrpí paměťovým efektem při plném vybití. Životnost baterie lze ovlivnit správným nabíjením. Nabíječku neodpojujte, dokud není baterie zcela nabitá. Stejně tak bateriím nesvědčí “přebití”, ačkoliv většina nabíječek přestane pracovat automaticky. Životnost samozřejmě ovlivňuje i samotné světlo, v závislosti na jeho výkonu.